icon
AkreditaceAkreditace   PřihlášeníPřihlášení

  
Novinky Program Návštěvníci O festivalu Partneři Press Kontakt
MENU ▼

Výročí 70 let NFA: Širokoúhlá šedesátá


Ikarie XB 1 (1963, režie Jindřich Polák) Cinerama začala v roce 1952 lákat americké televizní diváky zpátky do kin příslibem nebývalé podívané – filmu většího, barevnějšího a hlasitějšího, než mohla poskytnout jakákoliv obrazovka té doby. O rok později se datuje příchod nového formátu, který simuloval široký obraz a stereofonní zvuk Cineramy, ale byl skromnější, co se nutných investic týkalo, a kompatibilnější se stávající kinematografickou technikou – CinemaScope. Následující roky byly svědky rozkvětu formátů „scope“, využívajících anamorfotické zkreslení při záznamu na film a projekci širokoúhlého obrazu na plátno.

Byť se s tímto slovem setkáme na stránkách dobových časopisů, CinemaScope do Československa nikdy nepronikl, ale kompatibilní systémy například francouzské nebo německé výroby ano a širokoúhlý film se po roce 1956 stal i u nás velkolepější alternativou ke klasickému akademickému formátu. Širokoúhlé filmy se na program československých filmových studií dostaly v roce 1957 s koprodukčním československo-francouzským snímkem V proudech a ještě o něco dříve s krátkým pokusným dokumentem Sváteční den (uváděný také jako Pražská neděle, 1956).

Podobně jako v americké kinematografii byl systém širokoúhlého filmu, užívající anamorfotického stlačení obrazu na filmový pás a jeho opětovné roztažení během projekce, zpočátku používán především v kombinaci s barevným filmem a v prvních letech také se stereofonním magnetickým záznamem zvuku na filmovém pásu a s formátem obrazu 1:2,55, později pak s optickým záznamem zvuku a formátem 1:2,35.

V zahraničním kontextu je přechod od užití barevného filmu ve spojení se širokoúhlým formátem k černobílému materiálu vnímán jako impulz pro zkoumání kompozičních a střihových možností nového formátu. Černobílý filmový materiál je v této době mnohem citlivější než barevný a je využíván k natáčení žánrových snímků: westernů, odehrávajících se většinou v exteriérech, historických spektáklů, natáčených ve Španělsku nebo Itálii. Citlivá filmová surovina a množství světla umožňují komponovat záběry do hloubky a získat přitom mnohem větší prostor, který je v záběru ostrý. Na přelomu 50. a 60. let se vedle zdokonalování anamorfotické optiky také ustalují základní pravidla práce s velkým plátnem a dochází k novému ustálení klasického hollywoodského stylu.

Dita Saxová (1967, režie Antonín Moskalyk)
U nás můžeme během 60. let sledovat rozvoj širokoúhlých černobílých filmů, jejichž jednotlivé záběry využívají extrémní kompozice do krajů a hloubky, více se přibližují k předmětům a lidským tvářím, místy nabývají až abstraktních kvalit. Během 60. let se navíc širokoúhlý černobílý film začíná týkat intimnějších a pomalejších žánrů, kde se intenzita, blízkost a taktilita obrazů ještě stupňují.

A nejzajímavější na tom je, že vše se v podstatě odehrává mimo filmy tzv. nové vlny, která pro nás obyčejně reprezentuje československá 60. léta. Připočítejme desetiletí, kdy tyto snímky byly většinovému divákovi k dispozici pouze z televizních obrazovek, ořezané na poloviční ozvěny svého velkolepého sebe sama. Širokoúhlé československé filmy byly ztracené. Vydejme se společně na dobrodružství jejich objevování, na pátrání po formátu, který naplňuje cinefilní touhu po obklopení obrazem.

V době, kdy 35mm film pomalu odchází a kolektivní projekce v kině je ohrožena na úkor pohodlnějších způsobů vnímání pohyblivých obrazů, chce Národní filmový archiv oslavit 70 let filmového archivnictví u nás projekcí cyklu filmů, které bez 35mm materiálu a projekce na velkém plátně nevyzní. NFA se postaral o jejich fyzické přežití, ale pouze projekce pro mladé diváky v prostředí podobnému tomu, pro které byly natáčené, jim může zajistit život v kulturním povědomí.

Anna Batistová

NEPŘEHLÉDNĚTE


Všem milým účastníkům a filmovým fanouškům děkujeme za přízeň a těšíme se na setkání v příštím roce. Jubilejní 40. Letní filmová škola Uherské Hradiště se uskuteční 25. července – 2. srpna 2014.

Filmové listy





POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI


FOTOGALERIE


POČASÍ ZÍTRA



Novinky Program Denní program Přehled cyklů Doprovodné akce Odborný program Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Ubytování Promítací místa Mapa festivalu O festivalu Co je LFŠ Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


Všechna práva vyhrazena / © 2013 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin