icon
AkreditaceAkreditace   PřihlášeníPřihlášení

  
Novinky Program Návštěvníci O festivalu Partneři Press Kontakt
MENU ▼

Polský historický velkofilm


Rukopis nalezený v Zaragoze (režie Wojciech Jerzy Has, 1965) „Doba polských filmových velkoprodukcí let šedesátých trochu připomíná současnou módu adaptací klasických děl polské literatury (Ohněm a mečem, Pan Tadeáš, Quo vadis, Předjaří). Tato analogie však přestane fungovat, když porovnáme jejich uměleckou hodnotu,“ napsala v roce 2005 filmová kritička Iwona Grodźová ve své knize věnované filmu Rukopis nalezený v Zaragoze. S jejím tvrzením můžeme souhlasit. Úryvek hlavně dokládá, že velké filmové produkce s historickou látkou jsou v Polsku stále živým jevem.

„Polský historický velkofilm“ není ustáleným termínem filmové historie, podobně jako termíny „Polská filmová škola“ či „Filmy morálního neklidu“. Tento termín neoznačuje určité období polské kinematografie, ale funguje jako souhrnné označení pro řadu snímků objevujících se v polské kinematografii od počátku šedesátých let až do současnosti.

První vlnu historických velkofilmů odstartoval v roce 1960 režisér Alexander Ford snímkem Křižáci. Film se setkal s nebývalým diváckým zájmem, zhlédlo jej až 10 miliónů diváků. Následovaly další: Hasův Rukopis nalezený v Zaragoze, Popioly (Popely, 1965) Andrzeje Wajdy či Kawalerowiczův Faraón. V roce 1969 pak pro film adaptoval „Pana Wołodyjowského“ Jerzy Hoffman. Tyto filmy pojí nejen žánr – historický film –, ale všechny jsou rovněž adaptacemi polské literární klasiky a měly velké rozpočty, početný štáb, okázalou výpravu, nestandardní stopáž a v neposlední řadě také značnou diváckou popularitu.

Jedním z důvodů navýšení produkce historických velkofilmů počátkem 60. let byl stav polské kinematografie, která se v té době nacházela v krizi. Filmaři začali využívat „domácí literární zásoby“, které poskytovaly neproblémové náměty a současně vyhovovaly vládnoucí garnituře. I přes historický námět se tyto filmy metaforicky vyjadřovaly k současnosti. Roli určitě sehrála také snaha centrálně řízené kinematografie o světovou prestiž, jakož i jisté obchodní zisky. Snaha vyrovnat se světové produkci, která historické náměty rovněž v dané době ráda využívala. Vliv na nárůst produkce historických velkofilmů měla i televize a opomenout nelze ani působení polského patriotismu.

Ohněm a mečem (1999, režie Jerzy Hoffman)V 70. letech obliba historických námětů u polských filmařů pokračuje. Neobjevují se již v takovém počtu a kritérium velkoprodukcí splňuje jen hrst z nich – Potopa Jerzeho Hoffmana (1974), Noce i dnie (Noci a dny, 1975) Jerzeho Antczaka či Země zaslíbená (Ziemia obiecana, 1974) Andrzeje Wajdy. Od druhé poloviny 70. let až do druhé poloviny let 90. se s žánrem historického filmu setkáváme v polské filmové tvorbě jen zřídka. Polsko se totiž začíná věnovat současným problémům. Za zmínku jistě stojí snímek Jerzeho Kawalerowicze Austeria (1982), jenž sice neměl gigantickou produkci, nicméně další kritéria již splňuje.

Nový „boom“ historických velkofilmů znovu nastal na přelomu milénia. Důvodem byl neutěšený stav kinematografie, a tak se ke slovu opět dostaly adaptace literární klasiky ve výpravných filmech. V roce 1999 uzavírá Hoffman svoji trilogii realizací snímku Ohněm a mečem, Wajda natáčí Pana Tadeusza (Pan Tadeáš) a Jerzy Kawalerowicz pak končí svou tvůrčí dráhu velkofilmem Quo vadis (2001). Snímky však již neoslovují publikum jako v 60. letech a jejich umělecká úroveň je často napadána kritikou. Tyto produkce se pojetím blíží významu „heritage films“, které známe z britské produkce.

Historický velkofilm se udržel na repertoáru polských filmařů až do současnosti, a tak máme i nyní možnost zhlédnout v polských kinech takové velkofilmy, jako jsou Bitva u Varšavy 1920, Bitwa pod Wiedniem (Bitva u Vídně, 2011) či nejnověji Polskou sibiriádu.

Petr Vlček

NEPŘEHLÉDNĚTE


Všem milým účastníkům a filmovým fanouškům děkujeme za přízeň a těšíme se na setkání v příštím roce. Jubilejní 40. Letní filmová škola Uherské Hradiště se uskuteční 25. července – 2. srpna 2014.

Filmové listy





POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI


FOTOGALERIE


POČASÍ ZÍTRA



Novinky Program Denní program Přehled cyklů Doprovodné akce Odborný program Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Ubytování Promítací místa Mapa festivalu O festivalu Co je LFŠ Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


Všechna práva vyhrazena / © 2013 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin